Wykład o tematyce mechaniki okraszony był doświadczeniami, które nadawały mu tak naprawdę bieg. Startując od prostych ruchów kulki na torze i pęcherzyka powietrza w rurze uczestnicy przekonali się dzięki metronomowi, z jakimi ruchami mają do czynienia. Przechodząc do dynamiki mogli się przekonać i wielkości siły tarcia – jeden z uczestników został podniesiony przez prowadzącego przy pomocy dwóch książek, złączonych tylko tarciem. Doświadczenia z siłami bezwładności nawiązywały do znanych trików magicznych, zaś ruch obrotowy posłużył za sprawdzian zgodności praktyki z teorią oraz intuicją uczniów. Na koniec sprowadziliśmy na ziemię kosmiczny eksperyment odkryty na stacji kosmicznej w stanie nieważkości. Pokazany na kilka sposobów przypadł publiczności do gustu, ukazując jednocześnie bogactwo fizyki poza programem szkolnym a jednocześnie, jak się okazało, spotykanej na co dzień.
Warsztaty: Uczniowie poznali temat szacowania niepewności i przystąpili do ich wyzyskania w praktyce. Mierzyli gęstości wielu próbek metali i innych materiałów, próbując w ramach niepewności przypasować uzyskane wartości do tablicowych i tym samym zidentyfikować nieznane próbki. Dalsza analiza polegała na wyznaczaniu przyspieszenia ziemskiego przy pomocy prostego wahadła: nakrętki na nici. Przy okazji każdy miał okazję zmierzyć czas swego refleksu za pomocą jedynie spadającej linijki.
W dniu dzisiejszym w wykładzie udział wzięli uczniowie i nauczyciele z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Tarnowie.

 

Relacja z wydarzenia + galerią znajdują się na FB: klik


Projekt dofinansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu pod nazwą „Społeczna odpowiedzialność nauki II”

Categories:

Skip to content