W trakcie spotkania uczniowie poznali lepiej ocean, w którym wszyscy jesteśmy od zawsze zanurzeni: powietrze wokół nas oraz bardziej i mniej znane prawa dotyczące ruchu powietrza oraz wody. Oprócz nawiązania do typowych zagadnień ciśnienia atmosferycznego (jak rozrywanie półkul magdeburskich) czy hydrostatycznego (jak wysoka musi być odwrócona szklanka, żeby kartka papieru na jej wylocie nie utrzymała w niej wody) pojawiły się przede wszystkim tematy w ogóle lub znikomo poruszane w trakcie lekcji. Zaprezentowane zostało zarówno teoretycznie jak i doświadczalnie prawo Bernoulliego, przepływ laminarny, paradoksy aerodynamiczne i fizyka latania samolotu. Na koniec, po przejściu z powietrza do wody dzięki tornadu w butelce, które łączyło oba żywioły, na warsztat wjechało zjawisko napięcia powierzchniowego, które w praktyce tworzyło błony powierzchniowe oraz bańki mydlane o różnych kształtach, stopniach trwałości a nawet kolorach. Wykorzystaliśmy też błonę mydlaną do rozwiązania problemu budowy drogi łączącej kilka miast tak, aby zużyć jak najmniej materiału na nią.
W wydarzeniu wzięły udział uczniowie ze szkół: IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Tarnowie, I Liceum Ogólnokształcące im. K. Brodzińskiego w Tarnowie oraz Zespół Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu
Serdecznie dziękujemy za miło spędzony czas!

Relacja z wydarzenia + galerią znajdują się na FB: klik


Projekt dofinansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu pod nazwą „Społeczna odpowiedzialność nauki II”

Categories:

Skip to content